maandag 26 maart 2012

Oerhollandse gezelligheid

Vaak vraag ik me af waarom wij, als Nederlanders, zijn zoals we zijn. Meestal irriteer ik me aan de burgerlijke Nederlander, zelden weet deze een gevoel van sympathie bij me op te wekken.

Ik zou niet in een ander land willen wonen, zeker niet, maar van de Hollandse cultuur heb ik geen bijster hoge dunk. We hebben het altijd over hoe we in ons land alles kunnen doen en zijn, hoe alles mag en niets moet, en ik denk dat dit in zekere zin ook wel zo is, maar niet helemaal. Dat zit me dwars. Neem bijvoorbeeld ons euthanasiebeleid, dat is heel vooruitstrevend. Of alleen al het feit dat vrouwen hier mogen stemmen. Maar is dit wel onze cultuur? Natuurlijk zijn we in zekere zin indirect verantwoordelijk voor dat wat onze regering doet, namelijk door te stemmen, maar binnen de persoonlijke relaties herrst een heel andere sfeer. We willen dat de wereld beter wordt, maar hem zelf verbeteren willen er maar heel weinig. Zolang we zelf onze handen niet vuil hoeven te maken vinden we het prima.

Ook op het vriendschappelijke en relationele vlak zijn we helemaal niet zo bezig met ons 'alles mag, niets moet-motto'; we komen dan over als een gezellig volk, maar in zekere zin is deze gezelligheidscultuur enorm geforceerd. We doen wel alsof de familiefeestjes met kaas, worst en taart zo gezellig en vrijblijvend zijn, sterker nog, we zeggen tegen elkaar dat het helemaal niet hoeft, maar als we niet komen opdagen worden we daar wel degelijk op aangekeken. Alsof ze denken dat je je te goed voelt om te komen.

Wij kunnen in Nederland maar moeilijk omgaan met uitschieters. Het motto 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' is de lijfspreuk van de gemiddelde Nederlander geworden. Het wordt niet geaccepteerd als we iets beters te doen hebben dan gezellig doen.

Kortom, onze vrijheid is niet wat het lijkt. We hoeven niets, maar we moeten wel. We mogen alles, maar moeten normaal doen. De Nederlandse cultuur is tegenstrijdig, en ik ga (voor zover ik dat nog niet deed) ook niet meer mijn best doen om aan alle eisen te voldoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten