zaterdag 21 mei 2011

Waarom wij (waarschijnlijk) vannacht niet doodgaan

De wereld schreeuwt. En we schreeuwen niet zomaar. We schreeuwen moord, brand, vuur, ijs, snoep. We schreeuwen dood en verderf. Sommigen schreeuwen het zelfs allemaal tegelijk.
We gaan dood. Tenminste, dat maakte een prediker de wereld wijs.

Laat me even zeggen dat ik respect heb voor mensen die ergens in geloven (al heb ik niet zo'n respect voor de bloedige geschiedenis van de katholieken en protestanten in combinatie met de kerk en misdaad en bedrog enzo), maar ik vind dit toch zorgwekkend. Een priester, pastoor of weetikveelwat schreeuwt iets en meteen is de hele wereld in rep en roer.
Wat die priester/pastoor/groenteman schreeuwt varieert, maar in dit geval is de boodschap wel erg sensationeel: we gaan dood. Allemaal. Er zal geen stukje van ons overblijven en nog het belangrijkste: we gaan naar de hel. We gaan allemaal branden als kalkoen in een Amerikaanse Thanksgiving-oven.
WANT. Nu komt het. Er komen aardbevingen. Oh, en Jezus komt terug. Ook interessant.

Wetenschappelijk (bijna) onmogelijk
Laat me allereerst duidelijk maken dat het vrij moeilijk is om iedereen om te leggen met een aardbeving. De aarde bestaat uit een aardkern en een aardkorst (en nog iets dat daar tussenin hoort te zitten). De aardkorst bestaat weer uit verschillende stukken, die wetenschappers de prachtige benaming 'tektonische platen' hebben gegeven. Deze platen zijn over het algemeen erg groot en vinden het leuk om te verschuiven. Dat doen ze elke dag, al merken wij daar niet zoveel van. Soms hebben de platen een beetje ruzie, dan botsen ze tegen elkaar en begint de aarde te schuddebuiken. Geen leuk resultaat, meestal.
Ik geef toe dat een dergelijke botsing vrij heftige gevolgen kan hebben, maar deze vind je vooral aan de rand van de fameuze platen. Je raadt het al: daar zitten wij niet in de buurt.
Nederland (en nog een hoop andere landen) bevindt zich op de zogeheten Eurazische plaat, een plaat die zo groot is dat hij zowel Europa als Azië volledig in beslag neemt. Nederland ligt misschien niet compleet centraal, maar ook weer niet erg dicht bij de rand. Dat dat bij een aardbeving belangrijk is, blijkt wel uit het volgende kaartje (en een hoop wetenschappelijke onderzoeken):

De geweldige Tektonische Platen
Kijk bijvoorbeeld eens waar Japan ligt. Oeps. Da's een lelijk kruispunt. Kijk nu eens waar Nederland ligt. Relatief ongevaarlijk als je het mij vraagt. Het valt bijvoorbeeld ook op, als je bijvoorbeeld kijkt naar de positie van Italië, dat er vrijwel meteen een slim idee in je hoofd op zal springen. Want Italië mag dan bij welvarend Europa horen, Moeder Natuur heeft het een onfortuinlijke plek gegeven. Dat verklaart ook dat er relatief vaak aardbevingen zijn in Italië en andere landen die dicht bij een 'grens' liggen.
Om Nederland compleet te verwoesten zou er een aardbeving van tachtig op de schaal van richter moeten zijn en dan ook nog precies aan deze kant van Europa, wat me vrij onwaarschijnlijk lijkt.

Overigens lijkt het me ook vrij raar als juist Jezus ons komt halen. Ik heb altijd gedacht dat die man volgens de Bijbelse verhalen dood was. Daarnaast kan ik het gewoon niet geloven, simpelweg omdat ik zelf niet in Bijbelse verhalen geloof (sorry?).

Het lijkt me dat we vannacht allemaal rustig kunnen gaan slapen. Ik neem in elk geval geen zwemvest, kettingzaag en opblaasdolfijn mee. Als ik het fout heb, is dat natuurlijk jammer voor ons allemaal en zullen we het met de dood moeten bekopen. Maargoed, dat zien we wel.
Mocht het toch gebeuren, dan zie ik jullie allemaal wel bij ''De Apocalyps''.

PS: bij taalfouten, houd rekening met het tijdstip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten