dinsdag 7 december 2010

Achterlijk onderwijs

Hallo daar, lieve lezer! Ja, je ziet het goed, dit is mijn tweede post vandaag! Maar juich niet te vroeg, het onderwerp is een stuk minder vermakelijk dan dat van mijn vorige post.
Ik las net namelijk een artikel op nu.nl dat me ongelooflijk agressief heeft gemaakt. Het gaat over onderwijs en ik weet dat dit in Nederland veel te wensen overlaat, maar dit slaat toch echt alles.
De hoofdgedachte van het artikel is "er moeten geen HAVO-profielen zonder wiskunde zijn". In mijn ogen betekent dat zoiets als "iedereen die niet goed in wiskunde is moet naar het VMBO".

In het scholensysteem van Nederland is het zo dat je in de bovenbouw uit een aantal verschillende profielen kunt kiezen. Dat houdt in dat je kunt kiezen uit een aantal vakkenpakketten en keuzevakken.
Onder deze profielen vallen meestal een profiel met techniek, een profiel met gezondheid, een profiel met economie en een profiel met cultuur. In dit laatste profiel is wiskunde op HAVO niveau niet verplicht en ik vind dat dit zo moet blijven.
Je kiest immers niet voor niets een cultuurprofiel. De mensen die dit profiel kiezen hebben dan ook vaker aanleg voor taal dan voor cijfertjes. Sterker nog, de meesten hebben dit laatste helemaal niet.

Bovendien staat in het artikel dat het doel van deze ingreep is "Nederland niet meer terrein te laten verliezen op kennisgebied", maar is dat niet juist wat je doet als je mensen zo'n vak oplegt? De meeste mensen zullen hier waarschijnlijk in falen en de motivatie is dan waarschijnlijk ook ver te zoeken, wat hoogstwaarschijnlijk weer leidt tot een lager slagingspercentage.

Daarnaast is helemaal nooit gezegd dat het "KENNISGEBIED" enkel bestaat uit exacte vakken. Dat zijn echt niet de meest belangrijke onderdelen en sommige mensen vinden hun weg daar ook niet in. Ik denk dat intelligentie vrij weinig te maken heeft met aanleg.
Hiervan ben ik zelf een levend voorbeeld: ik heb vier jaar VWO gedaan en zit dit jaar in 4 HAVO. Ik kan met een gerust hart zeggen dat ik niets te klagen had over mijn cijfers, maar doordat ik faalde in wiskunde kon ik hier helemaal niks mee. Ik had een prachtig diploma kunnen halen als dat vak me niet door mijn strot was geduwd.

Tot slot slaat het natuurlijk helemaal nergens op om iedereen een vak op te leggen dat enkel bij een bepaalde tak van de economie past, of in elk geval in de hoeveelheid waarin het nu wordt aangeboden. Bij HAVO al helemaal, dat gaat gewoon te ver.

Conclusie: achterlijk idee.

Wat denken ze hier nou werkelijk mee te bereiken? Veel VMBO'ers kweken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten