zaterdag 25 december 2010

Most wonderful time of the year? My ass.

We hebben natuurlijk de jaarlijkse dosis hits al ruimschoots geïnhaleerd en hartstochtelijk meegezongen, de vele kilo's er al bij gewerkt voor het feest ook maar is begonnen en last but not least, al een fortuin uitgegeven aan boodschappen.
Het zal je niet ontgaan zijn dat ik het over kerst heb. Maar is kerst nou eigenlijk wel zo mooi als iedereen beweert? Ik geef hierop een heel eerlijk antwoord: nee.

'Kerstmis', zoals de oorspronkelijke naam luidt, is van origine een kerkelijk feest. Dat is dan meteen Argument Nummer Een: de kerk is niet goed. Naar mijn mening dan.
Niet dat we veel aandacht besteden aan het verhaal achter kerst -begrijp me niet verkeerd, dat hoeft ook niet- maar het kan toch ook iets anders zijn dan nepgezelligheid en onverantwoord vreten?
Dat is dan meteen mijn tweede argument. Kerst is helemaal niet gezellig. Tenminste... Het kleine deel van de dagen dat je aan tafel zit met je familie, dát is gezellig. Maar dat is (naar schatting) 1/20 van het hele 'kerstfeest'.
Bij ons is het namelijk zo dat kerst staat voor 'Kloten En Rigoureus Snauwen voor het Tafelen'. Tijdens de voorbereidingen wordt hier wat afgesnauwd. Iedereen wordt boos en chagrijnig.

Eigenlijk kan ik ze ook geen ongelijk geven, de kerstboodschappen van dit jaar kostten namelijk zo'n 450 euro...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten