zondag 24 oktober 2010

Ik heb een grote prefrontale cortex!

Het is kwart voor drie en je zit bij filosofie. Over een halfuur is het vakantie en de presentaties die op de planning zijn, zijn al voorbij. Wat doe je dan?
Juist, je gaat vage films kijken. Zweverige films. Denk je.

En dat dacht ik dus ook. Maar de 'film' bleek een fragment van een filosofisch programma te zijn. Het was een programma over wat het menselijk brein te maken heeft met de keuze voor links of rechts. Hoewel ik niet echt een wetenschapper ben, vond ik het erg interessant. Wist jij bijvoorbeeld dat iemand die links stemt vaak een grotere prefrontale cortex heeft en iemand die rechts stemt een groter amygdala?
(Dat zijn delen in de hersenen, ik doe nu ook wel interessant maar ik zou het niet weten als in de derde klas de biologie er niet ingeramd was)

Wat ook blijkt, is dat wij als mensen sneller op iemand stemmen als die persoon aantrekkelijk, 'rijp' (als in volwassen, iets ouder) is en een getekend gezicht heeft. (niet als in potlood, maar als in karakteristiek)
Maar dat was nog niet het meest schokkend. Er werd ook verteld dat ons brein al keuzes voor ons maakt voordat we het ook maar doorhebben. Een paar wetenschappers hadden dat onderzocht en konden met een machine vragen aan je stellen en het antwoord al weten voordat je je mond opende. Dat vind ik dus fucking creepy.

Gaan technologie en wetenschap niet een beetje te ver soms? Ik vind de menselijke psyche heel interessant (en dat is dan ook echt het enige wetenschappelijke dat me ook maar een beetje interesseert), maar ga je na een tijd niet tegen de mensenrechten in?
Ach, ik weet in elk geval wat ik moet doen als iemand me vraagt om een breintest te doen: die persoon een knietje geven en heel hard gillend wegrennen.

2 opmerkingen:

  1. Nee hoor, jij hebt geen grote prefrontale cortex, want jij bent een puber =)
    En deze prefrontale cortex is het laatste deel van de hersenen dat zich ontwikkelt en is pas uitgegroeid op je 20ste.

    TADA.

    Nerd vs. Nerd and the Nerd wins (6)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ging om het idee. Verpest het maar weer :(

    BeantwoordenVerwijderen