zondag 12 september 2010

Feminisme?

Vandaag was ik met goede vriendin Z. in de bibliotheek, wat natuurlijk tot spannende taferelen leidde. Zij was op zoek naar Duitse boeken (der Apotheker en iets dat ik ben vergeten), maar toen die boeken ofwel waren uitgeleend of gewoon niet bestonden, besloten wij dat de bibliotheek ons toch een vorm van genot moest brengen.
Dit genot vonden we op een zeer opmerkelijke afdeling die stond volgebouwd met boeken als 'de man, het zwakke geslacht' en 'wife powerrr' (die laatste is vrij vertaald, de originele naam ben ik half vergeten).
Deze titels vonden wij vrij vermakelijk en het waren ook écht feministische boeken ("de chromosomale eigenschappen van het geslacht gingen al ver voor de prehistorie mis, toen het Y-chromosoom zijn intrede deed bij dinosaurussen", of iets dergelijks) maar toch knaagde er bij mij iets. Tuurlijk, ik ben voor elke vorm van een geëmancipeerde samenleving. Ik vind het heel goed als vrouwen gelijke kansen kunnen krijgen als mannen, maar bestaat er niet ook iets als over-emancipatie? Emancipatie die zo ver gaat dat een andere groep zich moet emanciperen? Ik vind feminisme op zich een goed iets, maar het moet niet tever doorslaan. Want moet er dan ineens mannenemancipatie plaatsvinden? Homminisme, of zoiets? Dat is een averechts effect van 'de gelijke kans' en ik denk niet dat we daar naar op zoek zijn in deze samenleving.

Daarbij snap ik het eigenlijk niet. Waarom mannen als grote boosdoeners worden beschouwd. Tuurlijk, wij hebben ooit alle banen ingepikt. Maar de vrouwen zijn druk bezig met een inhaalslag en er zijn behoorlijk wat topvrouwen. Daarbij heb ik niet het idee dat wij, als leden van het oeroude mannelijke geslacht (ja, ik hoor er ook bij, voor het geval die vraag door je hoofd spookte), deze topvrouwen overhoop schieten met een kannon. Waar is al die haat voor nodig?

Tuurlijk. Alle mannen zijn assholes. Dat moet ik toegeven, ik ben zelf soms ook een enorme asshole. Maar vrouwen hebben toch ook niet altijd alles goed voor elkaar? Ook vrouwen vliegen mensen in de haren.
Ik denk dat iedereen wel iets verkeerds heeft, maar om iemand daarom nou tot het zwakke geslacht te benoemen vind ik erg ver gaan. Wat nou als we iedereen als persoon zien in plaats van wandelende lul of kut? Ik denk dat dat een hoop narigheid voorkomt.

Pfft, sommige dingen zal ik ook nooit begrijpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten